Heisann!
Nå er det en stund siden jeg sist oppdatere dere om utplasseringen min. Jeg var tidligere utplassert i to uker i strekk mens nå har jeg kun vært utplassert en gang i uken. I mitt forrige innlegg kan du lese litt generell fakta om bedriften jeg har vært utplassert i. Du kan også lese om mine arbeidsoppgaver og hva jeg tenkte om å jobbe to uker i strekk. I dette innlegget tenkte jeg å gå dypere inn i bedriften og la dere bli bedre kjent med virksomheten. For de som ikke har hørt om kremmerhuset ting & sånt så er det en interiør butikk. Jeg jobbet på kremmerhuset i Ski på Ski storsenter. Kremmerhuset er et aksjeselskap og kjeden består av 64 butikker, hvor to av disse ligger i Sverige. Kremmerhuset ønsker ikke å nå et bestemt mål, men å utvikle seg og gå løs på nye utfordringer. Det eneste målet deres er at denne utviklingen skal foregå på en redelig, lønnsom og morsom måte.


Organiseringen i kremmerhuset består av at hver butikk har en daglig leder/sjef, etter dette kommer regionslederne. Alle butikkene er delt inn i regioner hvor hver region har en regionsleder, det neste som kommer etter dette er direktøren. Mange butikker har en visjon, og kremmerhuset er også en av disse som har en visjon. Kremmerhusets visjon er at kremmerhuset skal inspirere og glede, og gi alle mulighet til å skape et spennende hjem. Alle kremmerhusets butikker skal være kreative i sin markedsføring, men i mindre grad benytte tradisjonelle reklametiltak og i stedet satse på munn til munn metoden. Overskuddet til kremmerhuset har sunket fra 2012 til 2013 men de har fortsatt meget godt lønnsomhet. På en annen side så har egenkaptialsprosenten faktisk økt med 5,9 %.

Når man er i praksis en gang i uka så møter man på veldig mange forskellig type kunder. Man har de kundene som liker å gå for seg selv og titte og hvis det er noe de vill vite så spørr de. Du har også de som er litt mer krevende og som ofte tror at det de sier alltid er riktig og som ofte spørr tusen spørsmål uten og egentlig høre etter på hva det er du svarer eller som bare ignorerer inspillene som du kommer med.
De fleste salgsituasjonene er ulike og det er noen faktorer som gjør det litt annerledes på hvordan du går frem. Dette kan være at fra alder til hvor usikkre kundene er. Man møter innimellom på de kundene som er veldig konkrete og som vet akuratt hva de liker og som beskriver dette på en veldig enkel måte sånn at du lettere kan vise dem forslag eller nyheter som kanksje kan passe til dem. Men du har også de som er usikkre og som går veldig mye frem og tilbake på om de skal ha varen eller ikke. Disse salgene tar som regel litt lengre tid og krever litt mer av deg. Rett og slett fordi kunden ikke helt hvilke lys som passer til, om varen kan brukes til noe annet eller om det er noe som er størrel eller mindre. Da er det viktig å være tålmodig og komme med flere forslag til kunden.
Jeg husker spesielt en kunde jeg hadde som skulle ha et bilde av en sau, hun hadde allerede bestemt seg før hun kom inn at hun skulle ha bildet og gikk for å spørre meg om jeg kunne hente bildet til henne. Jeg stod og drev med noe annet så spurte om det var det bildet med hjorten, det var jo en sau så jeg rettet på meg rett etterpå men denne kunden syntes det var veldig gøy at jeg hadde sagt hjort i stedenfor sau. Og det fikk jeg rett og slett høre under hele salgssamtalen og helt til salget var over. Ikke veldig behagelig men alle gjør feil en gang, enten om de sier feil eller hva men denne kunden hang seg veldig opp med det, så da var det bare å ta det med ett smil selvom det tilslutt ble litt mye hakking.
Så det var en liten oppdatering fra min periode i praksis.
Vi Snakkes!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar