mandag 15. september 2014

Matstreif

Hei! 
På fredag var Emilie og jeg på matstreif i Oslo. Det er en stor festival hvor man får oppleve alt innen norsk mat. Her finnes alt fra tradisjonelle og gamle oppskrifter til nye innovasjoner.

Vi fant mye vi verken hadde sett eller hørt om før. Blant annet en ny og forbedret stekemåte for kjøtt og grønnsaker, økologisk brus fra Molde, epler med smileys, ny dessertsaus og allergivennlig knekkebrød.



Det var også mange standarprodukter som bedriftene hadde fornyet og forbedret. Vi så både egg med forskjellige farger, fenalår med minsket saltnivå, kuleis fra bunnen av, rømme med bedre syrneprosess og bedrifter som nylig hadde endret navn og logo. 

Enkelte bedrifter hadde kjedelige produkter som vi mener kan endres på, som for eksempel Godt & Hjemmelaget som lager lefser med tre ulike smaker. De hadde både den tradisjonelle tynnlefsa med sukker og kanel, sæterlefse med rømme og sukker og konfektlefse med brunost og sukker. Alle tre hadde en veldig god og hjemmelaget smak, men emballasjen var traust og tafatt.

 Emballasjen fikk produktet til å se ut som en stor deigmasse og forhindret produktet i å vise seg fra sin beste side. Det var altså vanskelig å bli tiltrukket lefsene uten å smake på dem. Godt & Hjemmelaget kan for eksempel ha lefsene i mindre biter slik at de ikke blir seende ut som en deig. Lefsene burde også få en freshere emballasje som er mer praktisk og tiltrekkende for kundene.



Anne Karins Snadder og Velvære solgte sveler, hudprodukter og saft. Som man ser på bildene under, var flasken, lik som emballasjen til lefsene, kjedelige og lite tiltrekkende. Utseende levde ikke opp til den utrolig gode smaken.



Plastikkflaskene burde oppgraderes til glassflasker med logoklistrelapp slik at saften ser mer gjennomført og ekte ut.  I tillegg burde bedriften markedsføre saften på en bedre måte enn det den ble på matstreif. Den ble nemmelig litt glemt og uprioritert til tross for at den smakte veldig godt. 






Som nevnt ovenfor så var det jo utrolig mange forskjellige produkter, men for å nevne en ting som vi syntes manglet på matstreif så var det matpakketips.  Folk i dag bruker utrolig mye penger på ferdigmat som de kjøper i butikk, når de heller kan lage matpakkene hjemme.  Derfor synes vi at det hadde vært kjempefint med en bedrift som ga oss tips til matpakker eller hvordan du enklere kan bruke mindre tid og penger på matpakken.

Hva synes du om årets matstreif?

- Charlotte 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar